Monday, December 14, 2009

6. Congkak Saranghae (Sarang Telur)~


~Assalamualaikum~

......Setelah sekian lama blog cikgu ini menyepi......
Cikgu Kembali
MyEm0.Com
Entry kali ini adalah tentang cara-cara nak hasilkan congkak
dengan menggunakan sarang telur.

Mari kita lihat!

Bahan-bahan yang diperlukan:

1. sarang telur
2. warna air
3. berus, gunting
4. bekas plastik kecik-bekas dadih (utk rumah congkak)
5. guli (ketika bermain congkak)

Cara-cara menghasilkan congkak:

1. Potong sarang telur menjadikannya enam lubang (patutnya congkak 7 lubang).
2. warna kan sarang telur ini. (warna-warni@warna coklat je).
3. lekatkan bekas plastik kecil di kanan n kiri sarang telur sebagai rumah congkak.
4. masukkan guli ke dalam setiap lubang
5. bersedia untuk bermain!






Kegunaan utk GURU:
  • Congkak ini boleh dihasilkan terlebih dahulu oleh guru dan diletakkan di sudut Kreativiti&Estetika dalam prasekolah untuk kegunaan murid.
  • Congkak ini juga boleh digunakan oleh guru untuk mengajar murid ketika Tema Permainan Tradisional.

Kegunaan utk MURID:
  • Murid yang menghasilkan sendiri congkak ini dalam apa2 aktiviti bagi komponen Kreativiti dan Estetika.
  • Congkak yang telah terhasil ini seterusnya boleh digunakan oleh murid untuk menguasai subjek awal matematik dengan mengira buah-buah di dalam setiap lubang congkak ketika bermain.
Mudah dan Menarik kan???
Mari kita samasama mencuba disamping menerapkan
budaya cintakan alam sekitar kepada murid-murid dengan menggunakan bahanbahan terpakai...

cikgu semuanya
bijak!
MyEm0.Com

3 MumBles on "6. Congkak Saranghae (Sarang Telur)~"

Future Protaz on December 14, 2009 at 6:20 PM said...

cutenye...tak terpikior lak yg sarang telur tu leh wat congkak...bombastic idea... :)

shyna on December 14, 2009 at 10:27 PM said...

itu la...sy pun sama..
klu ikutkan bnyak je kegunaan bahan terpakai nie kan..=)

Future Protaz on December 15, 2009 at 8:51 PM said...

btul2...kita kena la menghargai brg2 terpakai ni juga kan?klu takde brg terpakai, takkan terhasil brg2 bru...

 

KiDz tO yOu :) Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez