Tuesday, December 22, 2009

7. ScoRe BoaRd


~Assalamualaikum~

Entry kali ini saya nak berkongsi tentang score board ataupun lebih kurang macam token yg guru-guru gunakan sebagai motivasi dan perangsang untuk murid ketika sesi pengajaran & pembelajaran berlangsung.

Score board yang saya buat ini adalah ketika praktikum kali ketiga saya bersama
rakan praktikum
saya.
Score board ini lebih dispesifikkan untuk aktiviti kumpulan yang terbahagi kepada tiga kumpulan dan murid perlu melibatkan diri dalam aktiviti pada setiap stesen.
Guru prasekolah mesti faham kan..hehe
MyEm0.Com

Simple saja...bahagi kpd 3 kumpulan (bulat, segitiga, segiempat~cikgu asal da tetapkan).
Saya dan rakan gunakan sticker biasa saja tuk tampal. Mcm2 sticker menarik yg lain boleh digunakan.

Gantung pada mana2 supaya murid nampak dan akan berusaha utk saingi kumpulan lain.

Menggunakan nama yang menarik untuk setiap stesen.
Ini stesen SpongeBob.

Ini stesen Dora The Explorer.

Ini stesen Wonderpet.

Saya dan rakan menggunakan istilah
"Sekarang kita akan pergi melawat SpongeBob pula".
Murid suka macam nie...
Mereka excited sgt nak melawat "kawankawan" mereka di setiap stesen.
Ini secara tidak langsung menjadikan aktiviti kumpulan menarik sekali.
MyEm0.Com

Selain itu, saja juga memberikan sticker kecil ini bagi setiap hasil kerja murid yg memuaskan.
Ini sebagai motivasi kepada mereka untuk lebih berusaha pada masamasa akan datang.


Selamat mencuba semua!
MyEm0.Com

P.S: Kita harus tekal dan adil dalam memberi ganjaran kepada murid kan?kadangkadang macam susah juga tue..kena peka dengan semua murid...tp, insyaAllah kita boleh!=)

4 MumBles on "7. ScoRe BoaRd"

Future Protaz on December 23, 2009 at 3:57 PM said...

Thanks coz post menda yg menarik cmni...token ni sesuai diaplikasikan dalam kelas utk menarik minat murid melibatkan diri dlm setiap aktiviti kelas.

Unknown on December 26, 2009 at 6:17 PM said...

comelnya stickerrr :)

Wawaezrill on February 28, 2011 at 11:26 PM said...

Hye..saya orang baru - selamat berkenalan..

http://wawaezrill.blogspot.com/

nanti saya follow.. saya suka blog nie..

amalhaj on April 16, 2011 at 5:05 PM said...

memang hebat cikgu nih... tahniah dan syabas

 

KiDz tO yOu :) Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez